piątek, 30 grudnia 2011

kokosowy piegus

Ciasto dla smakoszy kokosu i maku takie finezyjne połączenie obu wyszło im na dobre:))
Ciasto:
6 białek
150g cukru pudru
150g suchego maku
150g wiórek kokosowych
1 łyzeczka proszku do pieczenia
Ciasto nie ma w sobie ani grama maki

Ubić białka w połowie dodać cukier puder, na koniec dodać resztę składników i wymieszać.
Ciasto upiec w dwóch cześciach tak, żeby miec dwa osobne placki. Trzeba blache wylozyc papierem do pieczenia inaczej nie oderwie sie ciasta od blachy.
Piec w 170 stop. az bedzie brązowe ale najlepiej sprawdzic patyczkiem.


Masa:
6 żółtek
100g cukru
2 łyżki mąki pszennej
2 łyżki mąki ziemniaczanej
cukier waniliowy
kostka masla
3 szlanki mleka

Żółtka utrzeć z cukrami, dodać obie mąki, 1/2 szklanki mleka a reszte zagotowac. Do gotujace sie mleka wlewać powoli masę i ugotować budyń. Utrzeć masło, dodawac zimny budyń i utrzec na gładką masę.
Placki przełożyc masa.
Życzę smacznego nie jest to małokaloryczne ciasto ale za to bardzo dobre oczywiście dla wielbicieli kokosu.

bułeczki czosnkowe

400 g mąki pszennej 500 lub 650
20 g drobnego cukru
pół łyżeczki soli
1 łyżeczka drożdży suchych (4 g) lub 8 g drożdży świeżych
260 g mleka
30 g masła, roztopionego

Ponadto na posmarowanie:
1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka

Wszystkie składniki na ciasto umieścić w mikserze i zmiksować, można również wyrobić ręcznie (z drożdży świeżych najpierw zrobić rozczyn). Ciasto powinno być gładkie i bardzo dobrze wyrobione. Umieścić w misce, przykryć ściereczką i pozostawić do podwojenia objętości.

Po tym czasie ciasto podzielić na 12-13 równych części. Uformować z nich kulki, następnie każdą spłaszczyć i ulepić w podłużną bułeczkę (tak, jak lepicie pierożki), układając złączeniem do blachy. Przykryć, pozostawić na 30 minut do ponownego wyrośnięcia w ciepłym miejscu.

W tym czasie przygotować nadzienie:

60 g miękkiego masła
5 ząbkow czosnku drobniutko posiekane lub przepuszczonego przez praske
2 łyżeczki suszonej pietruszki (świeża również może być)


Wyrośnięte bułeczki posmarować jajkiem. Ostrym nożem naciąć do połowy, nałożyć w to miejsce nadzienie.

Piec w temperaturze 180?C przez około 15 minut. 
Najlepsze ciepłe, naprawdę warto zrobic mniam mniam:))



środa, 21 grudnia 2011

deser truskawkowo-śmietankowy

Deser idealny na upały :)  Podstawa to galaretki plus owoce i śmietana.
W moim przypadku byly to truskawki i to mrozone ale moga byc świeżę. Zmiksowane z cukrem i zamrozone czekaly az je zużyje.


2 galaretki truskawkowe
1 galarateka cytrynowa  lub inna
300g truskawek
200g smietany 30%

Rozpuscilam 2 galaretki truskawkowe w 2,5 szklance wody kiedy byla jeszcze ciepla dodalam moje mrozone truskawki, jezeli sa swierze trzeba poczekac az galaretka ostygnie.
Wymieszałam wszystko i przelalam do foremki u mnie byla to specjalna forma tupperware  ale mozna to zrobic w zwyklej tortownicy. Wstawilam do lodówki i zabralam sie za rozpuszczenie galaretki cytrynowej w 1szklance wody i poczekalam az bedzie zimna. Śmietane ubilam ale nie na sztywno i dodalam do niej galaretkę, wymieszałam.
Kiedy masa truskawkowa steza wylalam masę  smietanowa i wstawilam do lodowki.

Kiedy robi się z mrożonymi truskawkam to trzeba rozpuszczać obie galaretki w tym samym czasie, gdyż po ich dodaniu galaretka szybko sie scina i można szybociej wylać druga masę.

wtorek, 20 grudnia 2011

pierniczki

To są jedne z moich ulubionych pierniczków, ponieważ robi się je szybko i bez problemu a głównie oto chodzi w przepisach, żeby były przyjazne dla nas;)

skaładniki:
400 g mąki pszennej
2 duże jajka
13 dag cukru pudru 
10 dag masła, roztopionego
10 dag miodu
1 łyżka przyprawy do piernika
1 łyżka kakao
1 łyżeczka sody oczyszczonej

Wszystkie składniki wsypać do naczynia, wymieszać i wyrobić. Ciasto może być klejące, ale nie dodawać mąki, najlepiej żeby odpoczęło sobie z 5 min w misce:)
Ciasto rozwałkować na grubość 4 mm (nie cieniej), podsypując je teraz mąką (tyle, by się nie kleiło). Wykrawać różne kształty pierniczków. Układać je na blaszce w ostedpach      2-3cm. Piec w temperaturze 180ºC przez około 8 - 10 minut. Studzić na kratce. Dowolnie udekorować.
Pierniczki po upieczeniu sa miekkie, moje lezaly ponad tydzie w puszczce i byly nadal pyszne




poniedziałek, 28 listopada 2011

Chojrak, pies jakich malo:)

Tym razem zrobiłam dla córy na naście lat ;). Chciała coś fajnego na wierzchu więc " mówisz i masz";)
Pierwszy raz zrobiony z Chojrakiem i poszlo dosyc szybko jak nigdy. Chyba pierwszy raz się tak postarałam.
W smaku byl pyszny, biszkopt z kakao, przełożenia masa malinowa na bitej śmietanie.
Ułyłam masy w proszku gdyż , maliny wyszły mi z zamrażarki

-dowolny biszkopt ciemna bądź jasny średnicy 24-26 cm
-400g śmietany 36 % procent
 500ml śmietany 30% na 1 opakowanie masy śmietanowej o smaku malinowym dr.oetkera 
dowolny poncz 
polewa czekoladowa
rysunek na kartce papieru postaci

biszkopt przeciąć na 3 części
masę przygotować według przepisy na opakowaniu
spod nasączyć przełożyć połową masy, przykryć następnym krążkiem ciasta, nasączyć wyłożyć resztę masy i przykryć 3 częścią biszkoptu.

ubić śmietanę 36% z odrobiną cukru pudru,
wykałaczką narysować kształt psa, wyrysowane miejsca wypełnić czekolada tworząc kontury chojraka
tak naprawdę potrzeba odrobinę białej masy do zrobienia oczu a cala reszta postaci jest iście różowa
tyle ile chce się mieć kolorów tyle potrzeba miseczek na śmietanę i jej zabarwienie

następnie użyć rękawa cukierniczego z końców i do dzieła.

Chojraczek hehe



piątek, 4 listopada 2011

drozdzowki z makiem

Tak mnie dzisiaj cos natchnęło na zrobienie drożdżówek. Mialy wygladac jak ósemki ale wyszly takie i tez sa ok:).

W smaku cudo, dosłownie lepsze niz z cukierni no niebo w gebie;))
Użyłam gotowej masy z puszki -Helio.
Z podanych nizej składników wyszlo okolo 6-7 drożdżówek, akuratnio bo jakby było za dużo to mozna byłoby zjeść wiecej niż ustawa przewiduje;)

ciasto:
30g masła
120ml mleka
15g drozdzy
40g cukru
250g mąki
szczypta soli

mleko podgrzac tak zeby bylo cieple ale nie gorace, pokruszyc drożdże i dodac do mleka, dodac odrobine cukru, i lekko zasypac gora mąką. Gdy drozdze wyrosną, dodac pozostale składniki i wyrobic dobrze ciasto. Odstawic na okolo 30min  wcieple miejsce, po czym ponownie wyrobic.
Rozwałkować ciast na prostokąt taki 20x35cm, pospamrowac masa makową, zwinac jak rolade i kroic na kawalki 3-4cm.
Polozyc na balszce oprószonej mąką lub wyłożonej papierem, po srodku zrobic wniecenie np. drewniana lyżką bądź czyms okragłym, tak az boki lekko sie wywina, odstawic na 10min w miedzyczasie włączyć piekarnik i ustawic na 200stop.C. Przed wstawieniem posmarowac roztrzepanym żółtkiem.
Piec okolo 10min.
Gotowe drożdżówki można polać lukrem

niedziela, 30 października 2011

tort z hefalumpem

Wsumie nie mialam pomyslu na zrobinei tego tortu. Skoro jednak dalam sobie rade z innymi postaciami z Kubusia Puchatka to zaryzykowalam:)
Srodek byl jak zwykle bita smietana jednak tym razem dodalam do masy maliny.


środa, 19 października 2011

muffinki kokosowe

Standardowy przepis jakiego uzywam, zmieniam tylko dodatki. Tym razem zrobilam kokosowe.
Zmienilam zamiast oleju dalam maslo i dzieki temu sa lepsze w smaku

200ml mleka
90g masla
1 jajko

250g maki
1/2szkl. cukru
1szkl.wiórek kokosowych
1lyzeczka proszku
1/2 lyzeczki sody

wymieszac mokre skladniki, dodac cukier, make z proszkiem i soda a na koncu wiorki.
niezbyt dokladnie wymieszac, przelozyc do foremek. Piec okolo 20min w 180 stop.C

Zycze smacznego:))

pierniczki

Pierniczki to moj taki wstep do Świąt Bożegonarodzenia, z tym ze nigdy nie dotrwaly do tego dania. Zwyczajnie zjadamy je i nie ma po nich sladu jedynie co to zostaje zapach w puszce;))
Co roku musze je upiec, ale prawie zawsze z innego przepisu i muszą być bardzo korzenne:)

Z tego piekłam te na poniższych zdjeciach

120g masla
300g miodu
100g cukru
2 łyżeczki sody oczyszczonej
550g maki
paczka przyprawy do piernika

Miód z cukrem i masłem rozpuścić w garnku. Ostudzić.
Na stolnicę wysypać mąkę, sodę, przyprawę do pierników, lekko wymieszać i wbić jajka do środka.
Dodać masę miodowo-cukrowo-masłową.
Zagnieść. Wycinać kształty i kłaść na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.
Piec w 180st.C ok 7-8min. 



te pochodzą z innego przepisu i są super, jednak dosyć pracochłonne ale warto





wtorek, 18 października 2011

torty komunijne

Takie torty jak i te na chrzciny musza zadowolic wszystkich, pierwszy zrobilam dla mojej corki na
komunie. Wygladal dla mnie super i smakowal jeszcze lepiej, sama siebie chwale ale ktoś musi ;)))






torty na chrzciny

Na chrzciny zawsze chce sie miec cos co bedzie cieszyc oko ale i dobrze smakowac.
Dlatego zawsze staram sie, żeby wszystko ladnie wszyszło choć nieraz efekt końcowy jest innym niż chcialabym. Bardziej lub mniej mnie zadowala;))



torty z masa marshmallow

Pewnego czasu bawilam sie pokrywaniem tortow masa plastyczna z pianek marshmallow.
Oczywiscie jest bardziej pracochłonna w wykonaniu ale za to lepsza w smaku i nie rwie sie tak jak cukrowa czyli jednym słowem bardziej wdzięczna w obróbce:)






poniedziałek, 17 października 2011

torty dla dzieci

Dzieciaki to sa dzieciaki, lubia ładnie, kolorowo i najlepiej, zeby tort byl w jego ulubionym kolorze z ulubionym bohaterem z bajki.
Tort dla dzieci moze miec wiec rozne oblicze;)



















torty z owocami

Jedne z tych co zawsze sie podobaja, i mozna na wierzchu położyc kazde owoce. Środek bita śmietana.
Dekoracje sa dowolne, co kto lubi moze sobie ułożyc na wierzchu:)




piątek, 14 października 2011

masa cukrowa

Nie lubie kupnych róż na torty wiec postanowilam zrobic sama, z wiekszym lub mniejszym efektem koncowym.
Najważniejsze, że człowiek wie iż to jego dzieło i moze to sobie na koću spokojnie zjeść

800g cukru pudru
80g glukozy
70ml zimnej wody
4 łyżeczki żelatyny
3 lyżeczki "planty"
ewentualnie olejek migdałowy lub cytrynowy

zalać żelatynę zimną wodą,odstawić na ok 5 minut
postawić żelatynę nad parą wodną , mieszać aż się  rozpusci tak jak w galaretce,

wsypac glukoze,
uważać ,zeby papka się nie zagotowała! Jeśli sie zagotuje należy zacząć od nowa
dodać Plantę i zdjąć miskę z ognia zanim tłuszcz całkowicie się roztopi.

 dodac olejek migdałowy

połączyć papkę z cukrem pudrem, wyrabiać aż masa będzie plastyczna .
cukier puder należy dosypywać stopniowo. Jesli uznasz ,ze masa ma odpowiednią konsystencję to nie dosypuj więcej .
Jeśli masa jest zbyt klejąca dodaj cukru, jesli będzie zbyt sucha dodaj Planty

 Gotową mase cukrową można wałkować na blacie posypanym mąka ziemniaczaną .
Można też posmarować blat i wałek cienką warstwą planty.