poniedziałek, 31 grudnia 2012

kolorowy deser

Następna słodkość jaką zrobiłam na dzisiaj.



2 dowolne galaretki
owoce z puszki, u mnie owoce tropikalne
100ml jogurtu naturalnego

każdą galaretkę rozpuścić w 1,5 szklance wody, wystudzić

na dno pucharków wyłożyć owoce,
 z każdej galaretki odlać po 1/2 szklanki i wymieszać z jogurtem, masę przelać do pucharków starając się, żeby było równo
pucharki i jedna dowoloną galaretke wstawić do lodówki tak zeby galaretka tylko lekko stężała, wyjąć,
wylewac galaretkę do każdego z pucharków, wstawić ponownie do lodówki, żeby ciut zastygła umożliwiając nalanie następnej galaretki
wstawić do stężenia


życzę smacznego

zestaw muffinkowy

Z okazji tego, że dzisiaj sylwester, którego niezbyt lubię obchodzić, postanowiłam zrobić muffinki.

                                                     


Małe, akuratnie i ozdobione kolorowymi posypkami.
Idealne dla dzieci i drosłych.
Ciasto robiłam jak zwykle z przepisu na czekoladowe muffiny








sobota, 15 grudnia 2012

deser pianka

Małe co nieco czasem dobrze człowiekowi robi. Z racji tego ze lubię słodkie postanowiłam zrobić deser ale w wersji mniej kalorycznej.


mleko zagęszczone niesłodzone 200 g
2 galaretki o dowolnych smakach

galaretkę, którą wymieszam z mlekiem rozpuszczam w połowie zalecanej wody czyli w 1 szklance
druga rozpuszczam w 1,5 szklance wody i studzimy obie, aż będą całkiem zimne,

mleko ubijamy trzepaczką aż się ciut spieni, wlewamy galaretkę, której jest mniej, mieszam
przelewam do pucharków wstawiam do stężenia do lodówki,
druga lekko tężejącą galaretkę wylewamy do pucharków wstawiamy do zastygnięcia.

można dodać owoców miedzy jedna a druga warstwę bądź na wierzch


wtorek, 11 grudnia 2012

domek Baby Jagi z piernika

Pierwszy raz w życiu robiłam domek z piernika i zapewne nie ostatni:).
Wyszedł na pewno nieidealny ale jest mój i chyba oto chodzi:)
Trochę pracochłonny jest, ogólnie całość zajęła mi około 3 godzin w tym było wyrabianie ciast, wykrawanie, pieczenie i składanie domku w całość.
Myślę, że się opłacało.
Moje ciasto miejscami spiekło się aż za bardzo ale to dobrze bo domek ma postać aż do Bożego Narodzenia.

ciasto:
200g melasy
1/2 szklanki miodu plynnego
60g masła roztopić
1 jajko
przyprawa do piernika
4 szklanki mąki
1/2 łyżeczka sody
szczypta soli

roztopione masło, melasę i miód wymieszać, dodać przyprawe, jajko, wymieszać, dodawać porcjami mąke
wymieszana z soda i sola.
Wyrobic ciasto, odstawic na 5min,
Do zrobiena boków domku i dachu najlepiej mieć szablony, można wymiary samemu sobie wymyslic jak tak zrobiłam.
Moj domek ma boki 20x14 i ten mniejszy 14x18 gdzie 18 jest wysokościa samego czubka.
dach miał wymiary 10x22cm
ciasto walkowałam na 0,5cm na papierze i wykrawałam ksztalty, a pozostale ciasto usuwałam, piekłam około 10-15min w 190 stop.C
Trzeba pamietać, żeby zrobić okna i drzwi domku.
Okna zdobiłam lukrem jeszcze przed sklejeniem ścian.

Ściany łaczyłam za pomocą lukru

lukier:
2 białka 
400g cukru pudru

białka ubić, wsypywać partami cukier i miksowac z 1min.

Lukier przełożyłam do rękawa cukierniczego i wyciskałam na jeda stronę jednego boku, nastepnie przycisnęłam drugi bok, jezeli zostaly jakies luki wycisnełam lukier.
Pomoglam sobie kubkami, żeby sciany sie nie przewrociły. Tak otrzymałam połączone dwie ściany, węższą i dłuższą, odczekałam chwile, po czym wycisnęłam luker na na druga strone boku węższej ściany i dokleiłam
nastepny dłuższy bok. Przytrzymałam okolo 2min zeby trochę zwiazal sie lukier, nastepnie wycisnełam na oba dluższe boki lukier i dokleiłam czwarta ścianę.
Poczekała z 10min i zabrałam sie za dach.

Na górę z jednej strony wycisnęłam lukier dużo lukru, przyłożyłam jedną stronę dachu, do podtrzymanie, żeby nie zjechał użyłam kieliszka akurat miałam takiej wysokości. Wiec jedna strona dachu schła i oparta byla o podpore.
Z druga stroną dachu zrobiłam tak samo.
z pozostałego lukru zrobilam ozdoby na dachu i ścianach
Trzeba pamiętać, że ozdoby wszelakie trzeba przyklejac kiedy lukier jest jeszcze wilgotny inaczej można zapomnieć, że coś sie przyklei.







niedziela, 2 grudnia 2012

pierniczki

Sezon pierniczkowy czas zacząć. Zrobiłam pierniczki z dodatkiem melasy, co nadaje im piękny brązowy kolor bez użycia kakao.
Zrobiłam z podwójnej porcji, gdyż u mnie w domu to produkt bardzo chodliwy:))


ciasto:
50g masła
3/4 szkl cukru 
1 szkl melasy
2 jaja
6szkl mąki ( może się okazać, że 5 też starczy dlatego sypie się porcjami)
1/2 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżka sody
paczka przyprawy do piernika
szczypta soli

masło roztopić, wymieszać z cukrem i jajkami, dodać melase, dodać sól, wymieszać, dodać porcjami mąke z proszkiem i soda,
wyrobić, podzielić na 3 części, zwinąć w folie i wstawić na godzien do lodówki, oczywiście u mnie to trwa znacznie krócej czyli 20min.

Wałkować na grubość 0,5cm wykrawać i piec około 10 min w 180 stop.


Można ozdobić według uznania, ja ozdobiłam lukrem i posypką a w
sumie posypała je moja córka








Życzę smacznego!



sobota, 24 listopada 2012

tort słonecznik

Zrobiłam tort na urodziny córki, ze słonecznikiem.
Oczywiście daleko mu do ideału ale ważne, że jest:)


dowolny biszkopt

masa:
800g śmietany 36%
3 łyżki cukru pudru
czekolada z nadzieniem miętowym

połowę śmietany ubić z 1 łyżka pudru, czekoladę rozpuścić i dodać do ubitej śmietany, ubić chwile
masa przełożyć 3 krążki biszkopta.
Pozostała śmietanę ubić z pozostałym cukrem, i ozdobić wierzch wedle uznania.



piątek, 23 listopada 2012

piszinger

Od dawna chciałam zrobić, moje dzieciaki uwielbiają wafle a wiadomo, że domowe najlepsze.


paczka wafli u mnie taka prostokątna 7 sztuk
 masa:
250g cukru
100g kakao
300g masła
4 żółtka
odrobine wody
1 łyżka wódki
wiórki kokosowe do posypania

do rondla wrzucić cukier, dolać wode i mieszać do zagotowania, dodawać po kawałku masła, mieszać aż sie rozpuści.
Zdjąć z ognia, dodawać po jednym żółtku i mieszać na koniec dodać kakao, wódkę i wymieszać.

Powiem szczerze, widząc masę zastanawiałam się czy taka rzadka da rade a jednak.
Im była chłodniejsza tym robiła się gęstsza.

Smarowałam wafla i przykrywałam następnym i znowu smarowałam,aż ułożyłam ostatniego, wierzch też posmarowałam, posypałam wiórkami kokosowymi.

robiłam wieczorem więc rano był idealny.




niedziela, 18 listopada 2012

dla dorosłych

Dla dorosłych, na specjalne zamówienie. Środek bita śmietana z malinami, nasączony rozrobiona malinówką wierzch bita śmietana z kakao.
tort waży 3kg więc kawał ciasta.



wtorek, 13 listopada 2012

bułeczki kardamonowe

Wcześniej je robiłam, jednak tym razem trochę inny przepis, również oryginalny szwedzki.


ciasto:
50g drożdży
3 szkl. mleka
1/2 szkl. cukru
150g miękkiego masła/roztopionego
2 łyżeczki kardamonu mielonego
szczypta soli
11 szkl mąki ja dałam o jakieś dwie mniej gdyż zostawiałam na noc w lodówce więc ciasto rano było zimne i gęste.

nadzienie:
200g masła
3/4 szkl.cukru
2 łyżeczki cynamonu

białko do smarowania

drożdże zasypac 1 łyżką cukru, zalać ciepłym mlekiem, odsawić do wyrośnięcia.
Masło roztopić, dodac do zaczynu, dodać sól, wymieszać dodawać porcjami mąkę.
Wyrobić, odstawić do wyrośniecie na jakies 40min.
Po tym czasie zrobić nadzienie, roztopić masło dodać cynamon i cukier, wymieszać.

U mnie ciasto podzieliłam na 3 części, każdą rozwałkowałam na dowolny prostokąt, grubości okolo 3mm, posmarowałam częścią nadzienia po całości, po dłuższym boku zwinęłam w rulon,
Na blaszce ułożyłam papilotki, ciasto pocielam na 1,5-2cm kawałki, włożyłam do papilotek, posmarowałam roztrzepanym białkiem i posypałam cukrem perlistym.

Piec okolo 20min w 200stop. albo aa się ładnie zrumienią.



środa, 7 listopada 2012

babeczki

Babeczki, mufinki czy jak je zwał, ważne ze dobre, prawie każdy lubi i chyba oto chodzi :).


Oto moja najnowsza foremka jaka zakupiłam



Przepis na ciasto tutaj http://ciachaa.blogspot.com/2011/10/czekoladowe-muffinki.html
Najpierw napełniłam foremkę w kwiatki białym ciastem a do reszty dosypałam łyżkę kakao.
tu juz po upieczeniu



Na koniec co niektóre polukrowałam ale można sobie spokojnie darować lukier.




wtorek, 30 października 2012

kalmary

Kalmary a w sumie krążki z kalmarów. Nie jadłam nigdy a była okazja kupić więc kupiłam mrożone az 400g:)

krążki kalmarów
1 jajko
bułka tarta do obtaczania
sól
pieprz
olej do smażenia

Rozmroziłam, posoliłam i dałam trochę pieprzu.

Następnie zanurzyłam w roztrzepanym jajku, obtaczałam w bułce tartej i piekłam na złoto w głębokim tłuszczu.

Zrobiłam sosik czosnkowy:

2 łyżki śmietany 18%
1łyżka majonezu
1 ząbek czosnku przepuszczony przez praske
szystko dobrze wymieszać, doprawić solą i pieprzem niezbyt dużo

życzę smacznego

wtorek, 23 października 2012

Seromakowiec


Sernik, makowiec a może by tak 2w1. Seromakowiec, ciasto uwielbiane przez innych więc przyszła pora i na mnie, żeby zrobić.
Smaczny,słodki, wilgotny czyli bardzo dobre połączenia
przepis ze strony mojewypieki, zdjęcia mojego autorstwa.

ciasto:
1,5 szklanki maki
1/2 szklanki cukru pudru
125g masłą
1 żółtko

Wszystkie składniki szybko zagnieść, owinąć folią i włożyć do lodówki na godzinę czasu. Po tym czasie rękoma oprószonymi mąką wyłożyć do formy o wymiarach 45 x 40 cm  Ponakłuwać, podpiec w temperaturze 190ºC przez 15 - 20 minut.

masa makowa u mnie gotowa z puszki

masa serowa:
1,2 kg twarogu tłustego lub półtłustego zmielonego dwukrotnie (nie może być kwaśny)
1,5 szklanki cukru pudru
150g miękkiego masła
5 jajek (osobno zółtko i białko)
2 łyżki mąki ziemniaczanej
skórka pomarańczowa-ilość dowolna

Miękkie masło utrzeć z cukrem i żółtkami, dodając po łyżce ser, i dalej ucierając. Wmieszać mąkę, skórkę. Białka ubić na sztywno i na koniec wmieszać do masy serowej.
Na podpieczony spód wyłożyć masę makową. Na nią wyłożyć masę serową.
Piec około 60 minut w temperaturze 175ºC (można od góry przykryć folią aluminiową, by sernik się nie spiekł i pozostał biały).
Wystudzić, schłodzić przez kilka godzin w zimnym pomieszczeniu.

życzę smacznego


sobota, 13 października 2012

Rustykalna tarta z jabłkami

Sezon na jabłka w pełni. Wybór odmian od koloru do wyboru. Szarlotka, jabłecznik czy tarta to ciasto typowo jesienne.
Kiedyś nie lubiłam ale ostanimi czasy jednak mój gust się zmienił;)

                                    


Tym razem będzie rustykalna tarta z przepisu Bajaderki.

ciasto:
1 i 1/4 szklanki maki
2 lyzki cukru
szczypta soli
1/2 kostki zimnego masla (125 g), pokrojonego na kawalki
3 lyzki lodowatej wody

Make wymieszac z cukrem i sola, dodac masło i posiekać, aż masło zamieni sie w grudki (swietny do tego jest malakser). Dodac 2 lyzki wody, wymieszac az ciasto zacznie formowac sie w calosc. Jeżeli ciasto ciagle jest suche, dodawac stopniowo pozostala lyżke wody. Z ciasta uformowac kule, splaszczyc, zawinac w folie plastikowa i schlodzic w lodowce przez conajmniej godzine.

nadzienie:
4 duze jablka - obrane, przekrojone na polowki i kazda polowka pokrojona na 6 plasterkow czyli będą dosyć grube
6 łyżek cukru
1/3 lyzeczki mielonego cynamonu
1 łyżka maki
2 lyzki rozpuszczonego masła


dodatkowo
jajko do smarowania
4 łyżki dżemu morelowego do posmarowania, ja pominęłam bo nie miałam

4 lyzki cukru wymieszac z cynamonem, posypac jablka i wymieszac. Pozostale 2 lyzki cukru wymieszac z lyzka maki w malej miseczce.

Schlodzone ciasto rozwalkowac w ksztalcie krazka o srednicy 32cm, najpiej zrobic to od razu na papierze do piecznie łatwiej się przenosi.
Przeniesc na duza plaska blache. Posypac ciasto (zostawiajac czysty 5cm margines) mieszanka cukru i maki.
Układać jablka (ciagle zostawiajac wolny 5cm margines), plasterek przy plasterku w kółko, polać roztopionym masłem. Zawinąć brzeg ciasta na jabłka, robiac zakladki (im ciasto nierowniejsze tym ladniejsze. Caly urok w jej niedoskonalości:)
Posmarowac brzeg rozbełtanym jajkiem, posypac grubym cukrem krysztalem bądz cukrem perlistym i piec w temperaturze 200 stop. C przez okolo 40-45 minut, az jablka beda miekkie i ciasto złotawe.
Polać jabłkam rozpuszczonym dżemem morelowym



poniedziałek, 8 października 2012

Pizza

Pizza och pizza. Dobra na obiad, kolacje a czasem zdarzało mi sie zjeść na śniadanie;).
Super rzecza są dodatki, bo każdy może dodać to co lubi.
Moje dzieciaki nie lubia pieczarek wiec pół ciasta sypie pieczarkami a druga jest bez.


ciasto:
1/2szkl.wody ciepłej
1/2 szkl. mleka ciepłego
50g drożdży swierzych
1 jajko
3 szklanki mąki
2 łyzki oleju
1 łyżka soli
szczypta cukru
2 łyżki ziół u mnie "zioła prowansalskie"

dodatki według uznania
ser do posypania

drożdże ropuścić w mleku, ja mieszam łyżka aż sie rozpuszczą, dodać cukier, sól, jajko, zioła, olej wymieszać, dodać mąke, dobrze wyrobić.
ciasto wyłożyć na blachę u mnie taka 40x40
posmarować koncentratem badź ketchupem, dodać ulubione dodatki u mnie bylo to salami, czerwona papryka, ser mozzarella można kupić w kawałku na wagę badź już starty ( ser niezbyt przypieczony ciągnie sie jak w reklamach)

sobota, 6 października 2012

sernik z brzoskwiniami

Sernik, każdy chyba lubi ale znależć ten idealny nieraz graniczy z cudem.
Mój ulubiony jak i reszty rodziny to sernik kudlaty czy bardzo popularny Królewski.
Jednak tym razem postanowiłam zrobić inny i z dodakiem brzoskwiń.
Mam nadzieję, że to będzie to bo pierwzy raz robie z brzoskwiniami.


ciasto:
200g miekkiego margaryny/masła
4 żółtka
2 łyżki cukru pudru
2,5 szkl.mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia

zagnieść ciasto, podzielić na dwie części, zawinąć w folie i wsadzić do zamrażarki na kolo 1 godzinę ewentualnie na 30min jak sie spieszy czyli w moim przypadku własnie bylo pól godziny:)

W międzyczasie zaczęlam robić resztę.

piana:
4 białka (pozostałość po cieście)
3 łyżki cukru
piane ubić na sztywno, dodąc cukier  ubijać jeszcze chwile

W tym momencie nastawiłam piekarnik na 180stop.C i zaczęłam robić masę serową

masa serowa:
1kg twarogu ja użyłam w wiaderku
1/2 szkl. cukru
3 jaja
2 łyżki mąki ziemniaczanej
50g masła

jajka lekko utrzec z cukrem i masłem, dodać ser, wymieszać dobrze, dodać mąke ziamniaczana i ponownie wymieszać.

puszka brzoskwiń, pokroic połówki na pół i na 6 części

blachę 25x35 wyłożyć papierem do pieczenia, wyciagnąć ciasto z zamrażarki, jedną częśc zetrzec na tarce na grubych oczkach na spód, wylać masę serową, ułożyć dosyć gęsto pokrojone brzoskwinie, wyłożyć piane z białek i wyrównać, na to zetrzeć drugą część ciasta.

Piec okolo 1godz w 180stop. wyłaczyłam piekarnik,  zostawiłam sernik w środku przez 20min przy otwartych drzwiczkach






piątek, 5 października 2012

niby jabłecznik


Szybki i naprawdę bardzo smaczny  "jabłecznik". Wyjdzie każdemu, gdyż ciasto jest banalnie proste:)



1/2 szklanki cukru
100ml oleju
1 szklanka maki, bez czubka
1 lyżeczka proszku do pieczenia
3 jaja

1 cytryna
5 jablek, obrac i pokroic w cienkie plasterki


Nastawić piekarnik na 180stop.C
Zetrzec skórke z cytryny, wycisnąć sok, jabłka wymieszać z sokiem i ostartą skórką.
Jaja ubic z cukrem na puch, dodac olej i ubic do polaczenia, wsypac make z proszkiem i wymieszać.
do ciasta wrzucic jabłka, wmieszać, przelac do formy - ja użyłam takiej 20x30cm.
Wstawic do piekarnika i piec okolo 40min. Gorące polalam lukrem:)
Życze smacznego:)

sobota, 29 września 2012

tort czekoladowo-malinowy

Tort urodzinowy czekoladowo- malinowy.

biszkopt kakaowy, przełożony bitą śmietaną z malinami, polany z wierzchu roztopiona czekoladą.
Ozdoby z masy cukrowej

upiec biszkopt w tortownicy 24cm

masa:
800g. śmietany 36% ( 4 kubki po 200g)
1 szkl malin
2 łyzki cukru pudru

biszkopt przekroić na 3 części

połowe śmietany (400g) ubić z 1 łyżką cukru pudru, dodać maliny, wymieszać mikserem,
przełożyć biszkopt, tak żeby byly 2 warstwy śmietany

pozostałą śmietanę ubić z 1 łyżką cukru pudru, obłożyć nią z wierzchu caly biszkopt
udekorować dowolnie


a tu w trakcie degustacji;)



środa, 26 września 2012

drożdżowe z owocami

Piękna pogoda za oknem, niestety jesienna ale ciasto typowo letnie, tzn. z letnimi owocami tudzież malinami i jagodami.


ciasto:
50g drożdży
2 jajka
1szkl. ciepłego mleka
1 łyżka kwaśnej gęstej śmietany
1/2 szkl. cukru
szczypta soli
3 szkl.mąki
30g masłą/margaryny roztopionej

ponad to:
garść jagód
garść malin

Zrobić rozczyn: drożdże zasypać cukrem, dodać śmietanę i wymieszać, zalać mlekiem, odstawić do wyrośnięcia.
Do rozczynu dodać jajka, wymieszać, dodać szczyptę soli, mąkę i wyrabiać. Na koniec dodać masło i dobrze wyrobić.
Ciasto odstawić na 10min. W międzyczasie zrobić okruchy- ja robię z mąki,cukru i masła proporcje na oko niestety.

Piekarnik nastawić na 180stop. C
Blachę 25x35cm wyłożyć  papierem do pieczenia, na to wyłożyć ciasto, posypać owocami i kruszonką na koniec.

Kiedy piekarnik będzie nagrzany wstawić ciasto i piec około 30min, aż wierzch będzie rumiany.
Można polać lukrem jeżeli ktoś ma ochotę:)

Życzę smacznego:)