sobota, 20 lipca 2013

chleb domowy

Przepis jest Tatter jednak ja go trochę zmodyfikowałam odnośnie mąki i zużytej ilości zakwasu i sposobu pieczenia.
Robię go co jakiś czas i jest naprawdę smaczny a z dodatkiem słonecznika pychota.
Tutaj krojony jeszcze prawie, że gorący ale rodzince nie przeszkadzało bo porwali jeszcze gorące kromki chleba.


 Do zrobienia chleba potrzeba zakwasu 130% hydratacji czyli 100 g mąki razowej i 130 g wody
wszystko wymieszać, i odstawić np.na noc albo dobę w szczelnie zamkniętym słoiku bądź jakimś pojemniku z pokrywką.
Chyba ze nie ma się wcześniej zrobionego zakwasu można zrobić od ręki ale z dodatkiem drożdży i dzisiaj tak zrobiłam. wymieszałam drożdże wodę i mąkę i zużyłam wszystko.

składniki:
230 g zakwasu
500 g zwykłej mąki pszennej typ 650
50 g mąki żytniej razowej
1 łyżeczka łyżeczkę miodu
1 płaska łyżka soli
300 ml ciepłej wody
20 g drożdży
1/2 szklanka słonecznika

wszystkie składniki wymieszać zagnieść ciasto, przykryć  i odstawić 30 min.

chleb powinno piec się w koszyku ale, że ja nie dorobiłam się jeszcze takiego piekę w formie owalnej do zapiekanek ale może też być w innym kształcie.

 formę wysmarować olejem, dno posypać mąką razową, uformować owalny bochenek i przełożyć ciasto do formy, zostawić do wyrośnięcia na 20 min
przed wstawieniem do piekarnika szybko naciąć można też posypać sezamem, słonecznikiem bądź makiem co kto lubi akurat ja nie sypałam niczym.

wstawić do piekarnika nagrzanego do 220 stop.  piec około 30-35 min po upływie 20 min posmarować wierzch wodą, i po następnych 5 min ponownie posmarować.
po upieczeniu studzić wyjąc i można pałaszować.

 Życzę smacznego :)




2 komentarze:

  1. Łatwy szybki przepis. Zakwas idealny, stosuję również do innych przepisów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super, że wychodzi :) na pewno smaczne wszystko :)

      Usuń