środa, 4 grudnia 2013

pepparkakor

Są to skandynawskie pierniczki podobne można spotkać w ikei. Cienkie, chrupiące całkiem inne od naszych i tak samo pyszne. Przepis akurat wzięłam z  mojewypieki.com, jednak w sieci to jest najczęściej spotykany przepis.

składniki:
150 g melasy
100 g masła/margaryny
100 g cukru
375 g mąki
1/4 łyżeczki proszku.do pieczenia
1/2 łyżeczki cynamonu
1,5 łyżeczki mielonego imbiru
1/4 łyżeczki mielonych goździków
2 łyżeczki przypraw do piernika
szczypta soli
1 duze jajko

melasę, cukier i masło podgrzewać do rozpuszczenia sie masła i cukru, u mnie cukier nie do końca się rozpuścił co widać na zdjęciach

do większej miski wsypać mąkę, przyprawy, proszek, sól, dodać jajko i wlać przestudzoną masę z masła i melasy
wyrabiać mikserem albo łyżką, będzie trochę trudno, konsystencja będzie jak na ciasto kruche, kiedy coś zacznie sie tworzyć z ciasta zacząć wyrabiać ręką w celu połączenia wszystkiego.
zagnieść kule i wstawić do lodówki na 1-2 godziny do schłodzenia. Ciasto jest ponoć klejące
jednak mi nigdy klejące nie wyszło i mogłam od razy przystąpić do wałkowania.

Ciasto wałkować jak najcieniej ja daje rade na 2 mm, piec około 8 min, w 200 stop.C aż brzegi będa lekko rumiane. trzeba pilnować pierniczków
Ciasto niestety przywiera podczas wałkowania, mój patent na to, to kawałki ciasta wałkuje na papierze do pieczenia, wykrawam i delikatnie odrywam i przenoszę.



16 komentarzy:

  1. Piękne ciastka. Gdzie można kupić takie foremki? Marza mi sie takie choinkowe ozdoby!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuje, na pewno zaskoczę Cię ale to nie sa foremki do ciastek, są to wykrawaczki do masy cukrowej, kupiłam jako zestawy 3 sztuk w opakowaniu, więc pomyślałam, że z ciasta może da cie wyciąć, kupione w chińskim markecie, maja taki dział z rzeczami do wypieków

      Usuń
    2. Swietne pierniczki , takie inne i super wygladaja jak ozdoby choinkowe hehe..ty to masz pomysly super !!

      Usuń
    3. dzięki a nie miałam foremek to wykorzystałam co innego, "potrzeba matką wynalazku" ;)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. dziękuję, widzę ze użycie wykrawaczek to było to ;)

      Usuń
  3. Ciasteczko a gdzie kupiłaś melasę? Pięknie ci wyszły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ania kupowałam w lidlu bo mieli polowe tańsza niz w sklepie ze zdrowa żywnoscia, ona jest z taka z żółta nalepką i napisem "Zuckerrubensirup"
      miło, że się podobają :)

      Usuń
  4. ale masz cudne foremki, pierniczki śliczne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alina dziękuję :) a foremki są od masy cukrowej :)

      Usuń
  5. świetny kształt pierniczków! te płatki śniegu są przepiekne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję, ale ile było przy nich pracy, ale widać, że było warto :)

      Usuń